Skip to main content

Igla ispod praga (2016)

Poster filma

Imao sam priliku da ekskluzivno pogledam prvi film reditelja Ivana Marinovića nazvan „Igla ispod praga“ (2016), internacionalno naslovljen „The Black Pin“. No, počnimo od toga da onoliko koliko dobro pišem kada nešto ne valja, toliko loše pišem kada je nešto dobro, ali zarad ovog filma ću se… potruditi.

Probna projekcija je održana u bioskopu Fontana na kojoj su, pored pojedinaca iz ekipe, prisustvovali reditelj Ivan Marinović, njegova asistentkinja i senka Staša Koprivica, direktor fotografije Đorđe Arambašić, i dva uljeza: Ana Vučković, spisateljica i radio voditeljka, i ja.

„Igla ispod praga“ je priča o Petru (Nikola Ristanovski), popu mizantropu iz Luštice, koji nastoji da se izbori sa ingenioznim biznis idejama svojih parohijana dok se istovremeno brine o svojoj ozbiljno dementnoj majci (Jelisaveta Sablić) i sinu (Filip Klicov).

Pop Petar i majka mu

Iako moj opis zvuči kao potencijalna komedija, film je drama. I to poprilično dobro utegnuta i zaokružena drama. Za razliku od većine modernih domaćih filmova koji su niočemu i ne odu nikuda, ovaj zapravo ima smislenu priču. Takođe „Igla ispod praga“ nema praznih, nesvrsishodnih kadrova koji su tu čisto zarad lepote slike, što doprinosi tome da ovo bude kinematografsko delo a ne instagram video.

Za razliku od većine novih reditelja, gospodin Marinović je poprilično… dobar. Ovo je praktično za Oskara u regionu gde su režiseri mahom ošljari ili spektakularni netalenti koji se kriju iza devize „nismo imali sredstava“. Što se sredstava tiče, rečeno mi je da je film snimljen sa veoma nategnutim budžetom i za svega četiri nedelje. No, ovo se nigde ne vidi, a pogotovo sam zahvalan što se ne vide „šavovi“. Samim tim se stiče utisak da je snimljeno sasvim dovoljno materijala te da je „Igla ispod praga“ izmontirana kako treba, a ne da je snimljeno samo neophodno, što je u stvari istina.

Moja najveća žal leži u tome što, imajući u vidu lokaciju, temu i režiju, film nije snimljen na 35mm traci i u sinemaskopu. Za one sa jeftinijim kartama, sinemaskop je format slike, neretko 2.35:1 promera.

Ekipa na setu

Takođe, postoji nekoliko referenci na Serđa Leonea, a pogotovo na Majkla Ćimina. Soba u kojoj spava popova majka izgleda kao deo seta sa „Vrata raja“ (1980), dok je scena u kojoj Petar stoji uokviren štokom praktično „maznuta“ iz „Lovca na jelene“ (1978). U neformalnom razgovoru sa Marinovićem sam saznao da su ovi omaži sasvim slučajni i da su mu uzori zapravo rani Miloš Forman i „tri brata“ Andersona (Roj, P.T. i Ves). Sa druge strane, gospođica Vučković je primetila da postoje određene paralele sa filmovima Živka Nikolića. Meni je to promaklo. Svaka čast.

Vapi za trakom, plače da bude vestern

Gluma je poprilično dobra, ponajviše zahvaljujući pametnom kastingu Staše Koprivice koja nije radila na filmu još od „Šejtanovog ratnika“ (2006). Ljubomir Bandović je standardan, dok Bogdan Diklić izgleda kao da se pomalo trudi, što je veliki napredak imajući u vidu njegove uloge  poslednjih nekoliko godina. Seka Sablić je davno viđena za ulogu dementne bake (čiji je lik, pak, baziran na rediteljevoj babi), mada je moje iznenađenje Nikola Ristanovski. Ovaj makedonski, pretežno pozorišni, glumac briljira kao pop Petar.

Mutljaroši

Imajući u vidu akcentualni pakao zvan „Gorčilo – Jesi li to došao da me vidiš?“ (2015), pribojavao sam se kako će će se „Igla ispod praga“ izboriti sa ovom boljkom, pogotovo jer je ekipa internacionalna. Međutim, svi su više-manje kozistentni. Iako se meni činilo da je akcenat Bogdana Diklića najdiskutabilniji, skrenuta mi je pažnja da je on zapravo najtačniji i da ostali osciliraju, te da mi zato para uši.

Takođe, činjenica je da sam se po prvi put susreo sa jezičkom barijerom na „domaćem“ filmu. Naime, pojedine rečenice nisam razumeo usled žargona i dijalekta, a za neke nisam siguran da li ih nisam čuo jer ih glumci mrmljaju/mumlaju ili jer sam malo nagluv. Mada ništa od toga mi nije smetalo da ispratim radnju.

Leon Lučev

Kad sam već kod zvuka, sviđa mi se glavna muzička tema. I čini mi se kao da ostatak muzičke podloge, iako veoma prisutan u prvoj trećini filma, naizgled nestaje u trećoj trećini. Kada sam upitao reditelja o ovome, rekao mi je da muzike ima na pretek ali da je verovatno nisam registrovao. Ne bi me čudilo, jer sam više lovio vizuelne detalje.

Moja posebna ljubav ide ka scenografiji koja je sticajem okolnosti prava i koja je jedno od genijalnijih stvari koje sam video na filmu. Taj bizarni spoj tradicionalne Crne Gore i divljeg zapada daje posebnu čar atmosferi filma. Dugo nisam video nešto sa ovolikom količinom detalja koja vapi za pažnjom. Ne, nije mi smetalo ili odvuklo fokus sa glavne radnje, mada bi to možda moglo da predstavlja problem.

Detalji… pejzaži…

Pored niza problema sa kojim se svaki film na ovim prostorima susreće, poput budžeta i talenta, potoji i problem statista. Naime, teško je pronaći sredovečne ljude koji popunjavaju prostor, pogotovo u manjoj sredini poput Crne Gore, jer većina ili radi ili podiže porodicu te nema se kad igrati filma. Tako da su autori došli na genijalnu ideju da angažuju korisnike doma za stara lica. Em su oni srećni jer su na izletu, em je direktor fotografije srećan jer ima troplan.

Ekskurzija na brdo

I za kraj, citat gospodina Ivana Marinovića iz intervjua koji je dao za sajt Boka News: „Moja ambicija je da otvorim prozor koji će prikazati ovaj filmski neistražen dio Mediterana. Želja mi je da autentičnost luštičkog i bokeškog duha i mentaliteta prikažem na najbolji način.“.

Ako se ja pitam, uspeo si.

P.S. Ne, ovo nije plaćen tekst i luštička mafija me nije ucenila da pohvalim film. Naprosto mi se dopao. Šta ću, dešava se.

P.P.S. Tekst je pisan početkom leta 2016. godine, ali sam zamoljen (ne pod pretnjom) da sačekam srpsku premijeru.

 

Krunić

Rođen u Beogradu gde živi i ponekad radi. Oduvek želeo da bude egiptolog ili filmadžija a, sticajem bizarnih okolnosti, na kraju završio kao novinar. Najviše na svetu voli da filozofira. Filmofil, gik i relativno duhovita persona.

One thought to “Igla ispod praga (2016)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Confirm that you are not a bot - select a man with raised hand: